W zależności od rodzaju silnika, sposobu zasilania paliwem benzynowym oraz stanu skupienia paliwa gazowego instalacja gazowa składa się z różnych elementów. Jednym z podstawowych podzespołów, które stanowią wyposażenie samochodowych instalacji LPG, są samoczynne zawory odcinające, popularnie nazywane elektrozaworami. Poznaj zasadę działania elektrozaworów i dowiedz się, jakie są ich najczęstsze usterki.
Zasada działania elektrozaworów w samochodowych instalacjach LPG
Zawory stosowane w samochodowych instalacjach gazowych są zaworami elektromagnetycznymi (czyli elektrozaworami), które służą do odcinania lub sterowania przepływem paliwa gazowego. Elementem sterującym jest cewka elektromagnetyczna, a zmianę położenia zaworu wywołuje zmiana sygnału elektrycznego sterującego zaworem. Podczas przepływu prądu elektrycznego wytworzone w cewce pole magnetyczne przemieszcza ruchomy trzpień umożliwiając przepływ gazu. Po wyłączeniu zasilania zanika pole magnetyczne i trzpień wraca do pozycji wyjściowej zamykając przepływ gazu. W przypadku braku napięcia zasilania, elektrozawory pozostają zamknięte, a dopływ gazu jest odcięty. W chwili uruchomienia silnika i przestawienia przełącznika w samochodzie na pozycję „Gaz” na stykach zasilania elektrozaworu pojawia się napięcie. Trzpień elektrozaworu się unosi, a przepływ zostaje otwarty.
Najczęstsze usterki elektrozaworów w samochodowych instalacjach LPG
Elektrozawory są niezbędnym elementem samochodowej instalacji gazowej i ich uszkodzenie może prowadzić do poważnych problemów – niezamknięcie dopływu gazu do silnika może skutkować nawet pożarem w komorze silnika. Jeśli zaobserwowałeś objawy wskazujące na uszkodzenie elektrozaworu, niezwłocznie skonsultuj się z serwisem zajmującym się instalacjami gazowymi, takim jak Auto Gaz Śląsk z Katowic. Specjaliści sprawdzą stan elektrozaworów i innych elementów, a w razie potrzeby wymienią je na nowe.
Jakie sygnały powinny Cię zaniepokoić? Nieprawidłowe działanie elektrozaworu objawia się zazwyczaj kłopotami z uruchomieniem silnika lub ograniczeniem jego mocy. Na problemy z tym podzespołem może też wskazywać brak charakterystycznego pstryknięcia, które pojawia się przy przełączaniu na gaz. Problemy te są zazwyczaj spowodowane przerwą lub zwarciem uzwojenia cewki (trzpień się nie podnosi, więc nie ma możliwości przełączenia na zasilanie paliwem gazowym lub trzpień unosi się nieznacznie ograniczając ilość gazu i tym samym moc rozwijaną przez silnik). Źródłem problemów w funkcjonowaniu elektrozaworu mogą być również zanieczyszczenia (zabrudzenia trzpienia, np. po dłuższym okresie eksploatacji samochodu wyłącznie na benzynie). W tym przypadku istnieje szansa na wypłukanie zanieczyszczeń w wyniku oddziaływania ciepła. Naprawa instalacji gazowej przez profesjonalny serwis może być niezbędna także w przypadku uszkodzenia przewodów znajdujących się pod samochodem – tego typu awaria również może wskazywać na usterkę elektrozaworu.