Kiedy samochód nie nadaje się już do użytkowania, najlepszym rozwiązaniem jest go zezłomować. Zaświadczenie o zezłomowaniu pojazdu może posłużyć do uzyskania zwrotu za niewykorzystane OC, a także stać się podstawą, by ubiegać się o odszkodowanie od firmy ubezpieczeniowej. Warto jednak mieć świadomość, że nie w każdym punkcie oferującym usługę złomowania można uzyskać takie zaświadczenie.
Jak uzyskać zaświadczenie o zezłomowaniu auta?
Różne punkty świadczą usługę złomowania, ale nie każdy z nich ma prawo wydać dokument, który to poświadczy. Nie każdy bowiem działa zgodnie z prawem. Aby uzyskać zaświadczenie o zezłomowaniu pojazdu, należy się udać do legalnej stacji demontażu. Jak sprawdzić, czy dana stacja taka jest? Można to zrobić, wykonując dwa kroki:
- zobaczyć czy firma widnieje w Krajowym Rejestrze Sądowym;
- na stronie Urzędu Marszałkowskiego sprawdzić, czy placówka ma odpowiednie zezwolenie od marszałka województwa.
Kiedy upewnisz się, że wybrany przez ciebie auto złom funkcjonuje zgodnie z prawem, masz pewność, że nie będziesz mieć problemu z otrzymaniem potwierdzenia demontażu pojazdu.
Konsekwencje złomowania auta w nielegalnym auto złomie
Czasem w punktach działających nielegalnie można otrzymać wyższą stawkę za złomowanie. Trzeba jednak pamiętać o konsekwencjach. Brak zaświadczenia oznacza, że:
- nie ma podstawy do unieważnienia rejestracji, karty pojazdu i tablic,
- nie można dostać zwrotu opłaconego z góry OC,
- nie ma podstawy do ubiegania się o odszkodowanie od ubezpieczalni,
- auto może zostać wykorzystane do popełnienia przestępstwa.
Jak widać, straty poniesione w wyniku skuszenia się na atrakcyjniejszą stawkę w niewłaściwym miejscu są znacznie wyższe niż zysk. Legalny auto złom w Łodzi prowadzi na przykład firma Caban Recykling. Tego typu firmy świadczą usługi zgodnie z prawem i bez problemu wydają zaświadczenie o zezłomowaniu pojazdów, zaraz po wykonaniu demontażu. Powinny taki dokument wydać z własnej inicjatywy w 3 egzemplarzach. Jeden zostawiają sobie, drugi dają właścicielowi auta, a trzeci albo przekazują do organu rejestracyjnego, albo też wręczają właścicielowi. Jeśli tak jest, właściciel musi samodzielnie dostarczyć dokument to do urzędu. Nie ma potrzeby składania jakichś wniosków lub dokumentów w celu otrzymania zaświadczenia o demontażu auta.
Na koniec warto podkreślić, że tylko legalnie działające firmy utylizują pojazdy w sposób bezpieczny dla środowiska. Nie palą opon i nie wylewają płynów w przypadkowych miejscach, jak to się dzieje w placówkach działających bezprawnie.